Konflikter på arbeidsplassen oppstår i ulike bransjer og er en økende utfordring for arbeidsgivere og medarbeidere. Selv mellom like sterke parter, er konflikt svært ødeleggende og fører blant annet til redusert effektivitet og produksjon, økt sykefravær og skader ødelegger bedriftens omdømme.
Vi tilpasser våre kurs til deres behov
To kurs områder i ett:
Konflikt i arbeidslivet
Grunnleggende forståelse og håndtering
Læringsmål: Gi deg økt forståelse for konflikter i arbeidslivet, og hvordan håndtere disse.
Del 1 Personlig utvikling og konflikthåndtering
Her er det skreddersøm og personlig tilpasning.
Noen tema områder:
Hvem er jeg i en konflikt
Hva resurser har jeg til å forebygge, analysere og håndtere.
Hva er best for meg i min situasjon - når skal jeg kjempe, fryse, fylkte.
Del 2 Konflikt i arbeidslivet
Noen av områdene som vil bli belyst:
Ulike syn på konflikt
Årsaker og utvikling av konflikt
Roller og ansvar
Håndtering
Saksbehandling
Eksempler og oppgaver
Egnet for: Ledere, tillitsvalgte, verneombud og andre som jobber med personal.
Her er noen kursmoduler om dere ønsker en annen variant eller vektlegging. Alle modulene, de over også, kan man gå mer i dybden på.
Hvem er din konflikt?
Forebygge konflikter med dine ansatte.
Hvordan løse slike konflikter?
Forebygge konflikter med din sjef
Hvordan løse slike konflikter?
Forebygge konflikter med ditt team/kollega?
Hvordan løse slike konflikter?
Konflikt forståelse
Konflikt håndterings stiler og strategier
Hvorfor ungår vi å håndtere konflikter?
Er alle konflikter noe vi bør unngå? – Konstruktive konflikter
Forebygge konflikt
Utvikle bevisthet
Arbeidsmiljø – kreagtive og lav-konflikts miljø
Kommunikasjon som verktøy for å forebygge harde konflikter
Konfliksløsningsvariant:
Viktigheten med riktig «timing»
Konflikt løsnings samtaler
1: Hold deg rolig
2: Lytt, effektiv lytting
3: Forstå konflikten
4: Kommunikasjons teknikker og hva feil som må unngås
5: Brainstorming av løsninger og valg av den beste løsningen
6: Følg opp, evaluer. Dette er plassen man ofte gjør for lite, blant annet for man er trøtt og glad for at man er i mål. Vi har «løst saken». Så følg opp! Evaluer og undersøk hvor er vi nå, hva trengs videre.